Grøn er det nye sort

Black Friday: Årets forbrugsfest

Så er den der igen – årets største handelsdag, bedre kendt under navnet Black Friday. Du kender det sikkert: Indbakken er fyldt med beskeder fra alverdens webshop, hvor du næsten har glemt at du nogensinde har været ind på for halvdelen af dem. ”Countdown til årets skarpeste tilbud!”, ”Tyvstart!”, ”Tilmeld dig nu, så du ikke går glip af de vanvittige rabatter!”, og ”Skynd dig at slå til nu, inden en anden snupper den!” lyder det i hver anden mail du åbner. Du kan mærke din puls stige, adrenalinen kører rundt i kroppen og du begynder nærmest at gå lidt i panik. Køb. Køb. Køb. Men er det nu også det bedste tilbud? Hvad hvis den er udsolgt lige om lidt? 60%! Det lyder af meget. Eller… er det? Ha! 62%! Jeg har egentlig lige købt en ny støvsuger, men det er altså for godt et tilbud. Til sidst ender det måske endda med, at du sidder klar ved computeren kl. 23.59 dagen inden forbrugsfesten starter og trykker F5 igen og igen og igen.

Store besparelser på bekostning af miljøet

Siden den amerikanske tradition kom til Danmark i 2012 er den kun blevet større hvert år. Sidste år blev der ifølge FDIH endda sat en ny Black Friday rekord på nettet – med over 750 mio. kr. i omsætning. Ja, på Black Friday er der traditionelt set rigtig mange penge at spare. Det betyder dog desværre også, at mange bliver lokket til at købe ting, som de egentlig ikke har brug for. Black Friday, Black Week, Black Month og hvad der nu ellers findes i dag, resulterer hvert år i et ekstremt overforbrug og overproduktion, og dermed et stort klimaaftryk, som er lige så sort som Black Friday. Køber du f.eks. en bærbar, en smartphone, et par bukser, et par sko og et sæt træningstøj, resulterer dit Black Friday indkøb ifølge GreenMatch i hele 342,3 kg Co2 udledning. For den samme mængde Co2 kan du f.eks. flyve hele vejen til Madrid eller spise 13,1 kg oksekød, skriver GreenMatch.

Green Week hos BabyDan

I tråd med vores omfattende arbejde for at fremme den bæredygtige og klimavenlige udvikling, vil vi gerne være med til at vise en ny og mere tidssvarende vej. Derfor holder vi fra d. 23. november til d. 29. november GREEN WEEK. Kampagnen kører hele ugen for at give dig tid til at overveje dit køb grundigt, inden du slår til. I denne periode kan du spare 25% på alle vores grønne, bæredygtige produkter, som er fremstillet under stor hensyntagen til miljøet, og derfor efterlader et mindre klimaaftryk end traditionelle varer i samme kategori. Samtidig er du med til støtte et godt formål. Vi vil nemlig donere 10% af omsætningen fra vores bæredygtige produkter til organisationen Plastic Change, som kæmper for at reducere plastikforurening. Alle vores grønne produkter kan du nu nemt genkende på blade-ikonet i webshoppen.

Vores arbejde med bæredygtighed

keyboard_arrow_up